Case IH visade självkörande traktor

Case IH visade självkörande traktor

Case IH avtäckte ett självständigt konceptfordon i går på Farm Progress Show i Boone, Iowa, USA. Konceptfordonet är en Case IH utan hytt som arbetar självständigt tillsammans med en hel serie av fältredskap.

”I många delar av världen är det en konstant utmaning att finna kompetenta yrkesarbetare under högsäsongen.Medan vi redan idag erbjuder automatisk styrning och teletjänster på vår utrustning för fjärrhantering av jordbruksmaskiner och anställda, så visar denna självständiga koncepttraktor hur våra kunder och deras anställda direkt skulle kunna fjärrövervaka och -styra maskinerna. Denna teknik ger kunden större driftseffektivitet för ingrepp som jordbearbetning, sådd, besprutning och skörd.”, säger Case IHs varumärkeschef Andreas Klauser i ett pressmeddelande.

Konceptet har skapats för att bekräfta att tekniken fungerar och för att samla in kundernas feedback angående eventuellt intresse och behov av framtida självständiga produker.

”Det är mycket spännande för oss att utforska de möjligheter som denna teknik kan ge våra kunder. Vi ser fram emot att få deras åsikter om detta koncept och hur det skulle kunna hjälpa dem nå högre produktionseffektivitet,” sade Klauser.

Case IH och CNH International’s Innovation Group baserade sitt koncept för självständiga traktorer utan hytt på en befintlig Case IH Magnum-traktor, men med nyskapad styling. Fordonet är byggt för ett fullständigt interaktivt användargränssnitt som gör det möjligt att fjärrövervaka förprogrammerade ingrepp. Systemet ombord räknar automatiskt in redskapsbredder, och lägger en kurs för de mest effektiva banorna beroende på terräng, hinder och andra maskiner i arbete på samma fält. Fjärroperatören kan övervaka och justera bangången via en stationär dator eller en bärbar datorplatta.

Med hjälp av radar, lidar (ljuspulser, ljusdetektion och avståndsberäkning) och videokameror ombord kan fordonet känna av föremål som är stillastående eller i rörelse. Fordonet stannar av sig självt och notifierar operatören med ljud- och optisk varning och inväntar tilldelning av ett nytt spår. Fordonet stannar även omedelbart om GPS-signalen eller positionsdata försvinner eller om den manuella stoppknappen trycks in. Maskinuppdragen kan även ändras i realtid via fjärrgränssnittet eller via automatiska vädervarningar.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Aktuellt