Trådlös maskinkommunikation ska ge bättre bränsleeffektivitet

Flera hundra ingenjörer vid Volvo Construction Equipment (Volvo CE) jobbar med att utnyttja fordonens bränsleförbrukningen effektivare. Till innovationerna som de arbetar med hör teknologin för trådlös maskinkommunikation. Det handlar om ”maskin-till-maskin” och ”maskin-till-infrastruktur”.

– Genom att öka maskinernas intelligens och öppna för möjligheten för maskinerna att ”prata” med varandra kan vi reducera driftskostnaderna genom förbättring av bränslets utnyttjande, säger Peter Wallin, forskningskoordinator på Volvo CE, i ett pressmeddelande från företaget.

En av testerna gjordes på en dumper – i arbete vid en stenkross – som körde fortare än nödvändigt och som resultat därav fick vänta på lossningen. Den drog 30 procent mer än en dumper som körde i konstant hastighet och anlände i det optimala ögonblicket.

– Genom att använda ”maskin-till-maskin”-kommunikation skulle föraren veta exakt när han ska komma fram till krossen och vilken hastighet han ska välja för att komma dit. Reduktion av maskinens hastighet och tomgångstid sänker bränsleförbrukningen och slitaget på maskinen samtidigt som det underlättar ett effektivt arbetsflöde med maskinerna.

Ständigt aktualiserad info ska leda till bränsleeffektiv körning. Idén är att teknologin hjälper till att länka ihop maskinerna i ett centralt kontrollställe – säg en surfplatta i knäet på platschefen – för att optimera fordonsflottans effektivitet.

Maila Kenneth Kauppi

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
ANNONS