Svenskt stål

Säg Volvo BM och fem generationer svenska traktorförare ställer sig upp för att hylla den svenska legenden. Säg Volvo BM 2654 och det blir rena hallelulia-stämningen. Jag älskar den kantige tungviktaren. Traktorn lanserades som storgårdarnas drömdragare och med den stora turboladdade lastbilssexan fick den verkligen göra rätt för sig i tung jordbearbetning.
Det är tre trappsteg upp till hytten. Dörren har kassaskåpskänsla. Jag kastar mig in på förarstolen. Den sjunker ned och jag bara njuter. Jag minns hur den här pjäsen luktade som ny. Efter 25 år har den nya känslan ersatts av damm- och oljelukt. Så ska det vara!
Motorhuven är gigantisk och jag anar det stora viktpaketet i fronten. Vart enda kilo behövs. Framaxeln som egentligen kommer från Volvo BMs lastmaskin saknar diffspärr. Det innebär att stordragaren jag sitter i egentligen är trehjulsdriven. Men vikten gör att jag inte har varit med om att den här traktorn slirat många gånger. Men givetvis kan tungviktaren buklanda och lägga sig på underredet i bottenlösa surhål. Och då krävs det kraft för att få upp den.
Motorn som gömmer sig under plåtarna är Volvos raka TD-60B. Det är den turboladdade dieselsexan med 5,4 liters cylindervolym. Den är extremt beprövad. Jag startar och motorn hostar till och skickar ut en serie röksignaler.
Jag dunkar i arbetsväxeln. Det bär iväg och 2654:an tuffar lugnt med plogen. Visst finns det snabbväxel men den rör jag inte. Jag vill inte haverera den. Snabbväxeln är en svaghet på de här maskinerna och de flesta har havererat. Då går det att steloperera dem och köra utan så klart.
Att köra tungviktaren 2654 är en njutning. Detta är en av de stora giganterna på 1980-talets svenska åkrar. Och för många gör den än i dag ett stort jobb.
Klicka på bilderna för att se dem större!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail