Samarbetet mellan JCB och den svenske generalagenten Söderberg & Haak avslutas vid årsskiftet efter beslut av JCB att pröva en ny distributionsstrategi i Sverige.
Detta meddelar Söderberg & Haak på sin webbplats.
Företaget uppger att samarbetet hittills varit framgångsrikt och att man sålt 1 500 JCB-maskiner sedan starten som representant för märket för sex år sedan. Särskilt håller Söderberg & Haak fram JCB-s hjullastare där dess marknadsandelar ökat betydelsefullt sedan man började med varumärkets entreprenadmaskiner 2011.
– I och med att denna process pågått en längre tid har vi såklart påbörjat en plan B i form av att förhandla med andra intressanta, möjliga partner i entreprenadbranschen för där tänker vi stanna och detta vill vi göra som en betydande nationell aktör, säger Söderberg & Haaks vd Thomas Svensson, enligt webbplatsen.
Tidigare i år förlorade Söderberg & Haak Case IH och New Holland-agenturerna.
Efter detta har företaget meddelat att man från årsskiftet börjar representera traktormärket Deutz.