Snygg Volvo BM-vision

Snygg Volvo BM-vision

Volvo BM har inte nytillverkats på över trettio år. Men som pålitliga trotjänare rullar Volvo BM-traktorer på många gårdar runt om i Sverige. Reservdelsleverantören Olssons i Ellös undrade hur en ny Volvo BM hade sett ut i dag och tog tag i saken.

Olssons i Ellös säljer dagligen reservdelar till Volvo BM. En sen kväll ställde några på företaget sig en frågan hur en nytillverkad Volvo BM hade sett ut. De insåg snart att frågan bara måste få ett svar. I ett år har de jobbat med sitt hemliga projekt att utifrån ett begagnat traktorchassi, egna reservdelar, modern design, yrkeskunskap, entusiasm och en gnutta fantasi, bygga en Volvo BM som den kanske skulle sett ut idag, om tillverkningen inte lagts ner 1985.

Bygget är nu klart och på Elmia Lantbruk avtäcktes traktorn. Tanken är nu att traktorn ska få komma ut på olika mässor runt om i Europa för att möta andra traktornostalgiker. Något som det finns gott om enligt företaget.
– Det hela började som en rolig diskussion en kväll efter en mässa, där någon slängde ur sig frågan hur Volvo BM hade sett ut om den byggts idag. Ingen av oss kunde släppa tanken på det, och bara några dagar senare bestämde vi oss, säger Albin Carlsson, mekaniker på Olssons i Ellös, i ett pressmeddelande.

Deadline sattes till samma mässa ett år senare.

– Vi utgick ifrån stommen från en begagnad traktor som vi byggde på med delar och formgjöt huven så som vi tänkte att en Volvo BM skulle ha sett ut idag, säger Albin.
Hur bestämde ni utseende och vilka delar som ska vara med?
– Vi pratade mycket under vägen och det liksom växte fram utan att vi behövde ta några beslut för det mesta. Sen pratade vi med ledningen hur vi ville ha det. Ibland gick det lätt och ibland fick vi kämpa, som med det rostfria avgasröret. Det är svindyrt, skrockar killarna i verkstaden, men det är såna detaljer som gör hela skillnaden.
Vad är det roligaste med projektet?
– Att vi kom på det tillsammans och att alla är med och driver det. Så fort idén kom upp, insåg alla att det var ett projekt vi ville genomföra, och vi har lagt väldigt mycket tid på det. Det har hela tiden kommit från oss som jobbat med den, säger Albin. Det är också roligt att vi har kunnat dra nytta av kunnandet här ute på ön, till exempel tagit hjälp av modellbyggare och lackerare från båtbranschen.
Var det nån gång ni tvivlade på projektet?
Ja, före sommaren trodde vi inte att vi skulle hinna klart. Då var det trögt. Vi hade jobbat länge med underarbetet och så fick vi inte tag i de delar vi behövde när alla började gå på semester. Då trodde vi inte att vi skulle hinna, men efter sommaren började saker falla på plats och sen har det bara rullat på. Det är svårt att förstå att vi faktiskt är klara med projektet, säger Thomas Karlsson.
Varför blev det en Volvo BM?
– För att det är kult och att vi tog över ansvaret för reservdelshållningen för Volvo BM för ett antal år sedan. Och så representerar den kvalitet, ingenjörskonst och pålitlighet. Projektet var helt enkelt för kul för att inte genomföra, säger Olle Olsson, VD.

Volvo 7664
Motor: TD6762-IC
Volym: 7,6 liter.
Effekt: 255 hästkrafter.
Varv: 1950.
Växlar: 36 totalt.
Däck: Fram 540/65-R28, 650/65-R38 bak.
Längd: 5148 millimeter.
Höjd: 3200 millimeter.
Vikt: 6030 kilo.

Volvo BM2

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Aktuellt