Slagskeppet från Sovjet!

Slagskeppet från Sovjet!

Powerbloggen med Thomas och Kenneth har kommit till Västgötaslätten. Peter Persson äger det Skövdebaserade verkstadsföretaget Ferrocon och har affärer i bland annat Baltikum.

Den gången han fick tag på sin gula gigant hade han till och med flera valmöjligheter.

– Jag åkte runt och tittade på fyra stycken som samtliga var i hyfsat gott maskinellt skick. Jag hann också kolla in flera andra som bara var skrot, säger han och tittar med ett leende ner ifrån hytten i sin gula öststatsjätte.

Ett år senare var även skrotmaskinerna sålda. Och denna rensning av gamla traktorer i Baltikum på senare tid lär ha att göra med EU-stöd till de baltiska lantbrukarna vid inköp av nya traktorer.

Kirovetsarna gick som riktiga slagskepp på de vidsträckta fälten i det forna sovjetimperiet. 701 var traktormärkets dittills ultimata kraftpaket med sin tolvcylindriga diesel. Modellen tillverkades från 1975 fram till slutet av 1980-talet.
Peter är sedan ett och ett halvt år tillbaka lycklig ägare till den gula koloss från 1988 som numera har sin hemvist på hans gård Kyrkestättan invid Larv, mellan Vara och Falköping.

Kirovetsen, som ska ha gått på en kolchos bara någon mil från ryska gränsen, är så klart den riktiga tungviktaren i Peters mycket speciella traktorsamling: Det handlar om en traktor i varje motorcylinderklass!

Sedan Peter började samla med detta mål i sikte – när han övertog föräldragården för fyra år sedan – har han lyckats få ihop en imponerande skara maskiner. Renoveringarna är perfekt gjorda och maskinerna fint målade, ser jag när Peter visar mig runt bland sina pärlor.

– Victorn är inte så speciell, men den får representera de tvåcylindriga traktorerna mer av nostalgiska skäl eftersom vi hade en här på gården när jag var liten, berättar Peter.
Till de riktiga rariteterna i samlingen hör hans trecylindriga Porsche Super Special. En Ford 3000, som Peter kör traktorrace med, får faktiskt också vara med och representera trecylindersklassen. Med denna maskin tog Peter för övrigt hem ett brons i fjolårets upplaga av traktorracet i Södra Lundby.

Vi går tillbaka ut och kollar Kirovetsen.

– Den här ska jag också gå igenom i framtiden, säger Peter och kliver upp några trappsteg för att kunna lyfta upp motorhuven och visa den platskrävande V12:an.

När maskinen först kom till gården var han angelägen om att få in Kirovetsen under tak, i likhet med den övriga traktorsamlingen. Och det är lättare sagt än gjort med den 3,8 meter höga jätten. Peter löste detta problem genom att gräva ut i backen under förrådsbyggnaden…
Vad gör han då med sin Kirovets?

– Det blir ju att delta i ett och annat traktorevenemang. I Södra Lundby blev det ett ärevarv i fjol och så startade jag den några gånger för publikens skull.

Vad är du mest imponerad av?

– Ja, det är ju att den är så fruktansvärt stark. Motorn ska vara på 300 hästar men en tysk ska ha testat en sådan här i provbänk och fått ut 480 hästar på kraftuttaget. Det resultatet innebär att det är minst 500 på vevaxeln.

27-litersmotorn har fler imponerande prestanda att bjuda på:

– Vridmomentet ligger på 2 900 newtonmeter vid 1 000 varv per minut. Och det är jämförbart med Volvos nya 16-liters lastbilsmotor, säger Peter som är motorfreak sedan barndomen.

Han har till exempel tävlat i enduro – motor­cykelsport i svår terräng – internationellt i tio säsonger.

– För mig spelar det ingen roll om det är två hjul eller 36…

Vad gäller cylinderantalet är Peter alltså lite mer kitslig. Nu när en tolvcylindrig maskin är räddad till samlingen är det en åttacylindrig han saknar.

– Men det ska gärna vara en traktor som inte är så stor, till exempel en Ford 8N. Det räcker med att ha EN så här stor maskin, säger han med ett leende och klättrar ner från det gula gjutjärnet.

 

 

Här är Lenins kraftpaket!

Stordragaren Kirovets revolutionerade Sovjet­unionen. Här är traktor­skräcken från öst!

En sann arbetarstat ska ha en egen socialistisk traktor. Det är i den andan som den första Kirovetstraktorn ser dagens ljus. Ordern att bygga traktorn lär ha kommit från Lenin själv i början av 1920-talet. Traktorerna byggs i dåvarande Leningrad i Sovjetunionen. 

Från början är traktorerna inte speciellt stora. Bygget är i själva verket en Fordsonkopia som byggs på licens från ärkerivalen USA. Under tio år byggs Fordson-Putilov som traktorerna kallas på löpande band. Totalt levereras 36 000 traktorer och Sovjetunionens jordbruk kommer på fötter.

1934 döps fabriken om från Putilovfabriken till Kirovfabriken. Under 1930-talet byggs traktorer som liknar amerikanska IH Farmall. De modifieras lite för att passa det sovjetiska jordbruket.
Under andra världskriget får fabriken koncentrera sig på att bygga stridsvagnar. Det dröjer nästan tio år efter kriget innan det rullar ut traktorer från Kirovfabriken igen. Men i slutet av 1950-talet vill kommunisttoppen i Moskva ha en »monstertraktor«. En dragare som ska få västvärlden att blekna. 1962 premiärvisas den stora midjestyrda traktorn och inte oväntat blir den snabbt militärens stora kelgris. Under propagandaparaderna på Röda torget i Moskva ser man traktorn dra enorma missiler. Det sätter skräck i västvärlden. Men det är väl robotarna som skrämmer mer än traktorerna om man ska vara ärlig.

Supertraktorn döps till K700 och har en V8 på 200 hästkrafter under den kantiga enorma huven. Så småningom börjar Kirovets dyka upp på storjordbruken i hela Sovjetunionen.

På 1970-talet kommer K700A med 300 hästkrafter. Den följs 1975 upp av K701. Nu ligger det en V12:a på 300 hästkrafter under huven. Detta är Kirovets verkliga storhetstid. 1989 rullar den 400 000:e traktorn ut ur fabriken. Maskinerna exporteras över stora delar av världen under namnet Belarus. Men till Sverige kommer de aldrig. På senare tid har en handfull Kirovets importerats. Se tidigare uppslag.

När järnridån faller går Kirovetsfabriken en svår tid till mötes. 1995 försöker fabriken kontra med K744. Det är en modern 350-hästare som tagits fram tillsammans med tyska företaget Land- und Kfz-Technik. Den väger 15 ton och har en Deutzmotor. I östra Europa blir den en kortvarig succé framför allt på grund av priset. Den kostar bara hälften av en lika stor västtraktor.

De senaste tio åren har Kirovetsfabriken visat en del nya stordragare men de har inte blivit några succéer. Företaget i nuvarande Sankt Petersburg är en blek kopia av vad det varit. På senaste Agritechnicamässan hade företaget en monter men visade inte upp någon traktor. De gamla Kirovetstraktorerna har däremot blivit heta samlarobjekt över hela världen.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentarer