Valtra hyllas för färgpolicy

Valtra hyllas för färgpolicy
Valtra slog hål på traktormärkenas färgtrohet genom att för några år sedan ge kunderna möjlighet att själva bestämma färg på maskinen de vill beställa från företaget. Detta grepp får tummen upp av den australiska facktidningen Dairy News.

Det är på tidningens webbplats dairynewwsaustralia.com.au som maskinkrönikören John Droppert hyllar Valtra under rubriken ”Valtra helps the world overcome colour-hate”. Han pekar på de hårda ord som anhängare av de stora traktormärkena kan slänga ur sig om konkurrenterna genom att ge sig på färgen (typ: ”If it is red leave it in the shed”) och håller fram Valtra som en förebild.

”Även om detta med att kunna välja färg på fordonet varit allmän praxis inom bilförsäljningen och inte är någon helt ny idé så är den i det här sammanhanget genial”, skriver krönikören.

Han tycker denna färgotrohet som Valtra ger uttryck för framhåller traktormärkets ”coolhet” och att köparen ges den estetiska möjligheten att koordinera traktorfärgen med gårdens övriga utrustning. Samtidigt ser han det som att Valtra minskar färgens betydelse till förmån för maskinens praktiska egenskaper och goda innovationer.

Krönikören berättar i korthet traktormärkets historia (märkligt nog dock utan att nämna sammanslagningen av Valmet och Volvo BM) och  ger Valtra credit för sin hållbarhet, genom en egen erfarenhet. Han skriver också om 6000-serien från 1990- och början av 2000-talen att ”Det är många lyckliga ägare därute”.

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentarer