Scania-sluggern!

Tre maskiner lär ha hittat till Sverige. Nu snackar vi om Case International 4894. Detta är en ”Case IH-röd” maskin. Men i grunden är detta en äldre vit Case. Efter sammanslagningen av Case och IH lackades 4894:an röd för att visa kunderna att det var ett nytt företag.
Det är vårbruk och 4894:an är redo med den 10 meter breda Väderstadharven. Traktorn är en fullvuxen pjäs. Det är den näst största modellen i den världsberömda 94-serien. Huven är superbrutal. Den ser ut som en brottare som knaprat ryssfemmor till frukost i flera år. Huven är dubbel och dessutom är det en extra bula ovanpå. Grymt!
Under huven ligger svensk power. Det är en hederlig sexa från Scania. Det är den klassiska DS11:an. Det är en bra hållbar motor med gott om vrid. Att det amerikanska företaget valde svenska Scania som motorleverantör till sina två största dragare vid denna tid är imponerande.
När man släpper loss 4894:an med harven ökar Scaniamullret allt mer. Detta är en traktor som liksom svävar fram över tiltorna. 4894:an är ingen midjestyrd traktor som man kunde vänta sig i den här effektstorleken. Nej, den är fyrhjulsstyrd. Det innabär att jag kan styra enbart med framhjulen om jag vill. Det är ett bra läge på landsvägen. I fält kan jag styra båda axlarna så att de följer varandra. Då är traktorn smidig som en katt. Vill jag stila kan jag styra axlarna var för sig så kallad krabbstyrning. Det kan vara bra i kraftiga sidolut eller när man vill packa jorden jämnare över en stor del av arbetsbredden.
En tur i 4894:an är varje traktorförares dröm. Jag ser bra och behärskar varje situation. Detta är en stor dragare för tunga jobb! I dag börjar den däremot klassas som veterantraktor så klart.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentarer