Quadtrac med steglös låda

Nu med CVT-transmission

Nu får tre Quadtrac-modeller steglös CVT-transmission. Det är marknadens första midjestyrda traktorer med steglös transmission.

Under 2017 lanseras tre Case IH Quadtrac CVX-modeller. De kompletterar det befintliga sortimentet av fem modeller med de etablerade standard powershift-maskinerna.
”Den nya CVXDrive-transmissionen erbjuder fördelarna med en steglös körning från stillastående till 40 km/tim och kan användas för arbete på önskad körhastighet eller motorvarv och med programmet Automatic Productivity Management kan du justera motorn och transmissionen riktigt”, förklarar Hans-Werner Eder, produktmarknadschef hos Case IH Quadtrac i ett pressmeddelande.
“På 613 hästkrafter erbjuder 540 CVX, som är toppmodellen i Quadtrac CVX-sortimentet, den högsta tillgängliga effekten på vilken som helst CVT-traktor,” påpekar Eder.
De andra modellerna i sortimentet är Quadtrac 500 CVX och Quadtrac 470 CVX, som har de maximala uteffekterna på 558 hk respektive 525 hk.

Case IH Quadtrac CVX-traktorerna drivs av elektroniskt styrda 12,9 liters Cursor 13 sexcylindriga motorer från dotterbolaget FPT Industrial, med en enstegs turbo på de två mindre traktorerna och en två stegs turbo på 540-modellen. På den här traktorn levererar den mindre turbo ett lågt varvtal samtidigt som den andra, större enheten ger en maximal ökning på höga varvtal. Varje turbo har sitt eget kylsystem för att ge 30 procent snabbare svar under belastning.
Motorerna uppfyller utsläppskraven steg IV genom användningen av Case IH Hi-eSCR-systemet som även garanterar en bättre bränsleeffektivitet. På den största modellen i Quadtrac CVX-sortimentet, är den nominella effekten 543 hk på Quadtrac 540 CVX (i enlighet med ECE R120 2) medan hanteringen av motoreffekten, som aktiveras under belastning, ökar den till 598 hk. Båda mäts på ett nominellt varvtal på 2 100 varv/min. Maximal effekt på 613 hk uppnås vid 1 900 varv/min och maximalt varvtal på 2 607 Nm vid 1 400 varv/min. Traktorn har en dieseltank på 1 230 litrer och en DEF-tank (AdBlue) på 322 liter.

En steglös transmission har, tills nu, aldrig funnits tillgänglig i en midjestyrd traktor med band. CVXDrive-transmissionen på Quadtrac 470-, 500- och 540 CVX-modellerna medför en rad fördelar, inklusive användarvänlighet, speciellt för oerfarna förare, snabbare acceleration till fält- eller väghastighet, minskad ansträngning för föraren, full effekttillgänglighet vid låga färdhastigheter för speciella arbeten/redskap och tillgång till fullt hydraulflöde vid låga färdhastigheter, för arbetsuppgifter som radsådd/sättning. Resultatet är en ökad produktivitet med snabbare cykeltider och maximal bränsleffektivitet, menar Case IH i ett pressmeddelande.

CVX tillhandahåller en steglös körning från 0-40km/h och 0-18km/h under backning och gör att du kan lagra tre justerbara målhastigheter från 0km/h till 40km/h, som kan justeras med tumhjulet och knapparna på Multicontroller. Transmissionen har en kickdown-funktion som förbättrar en maximal acceleration och 40km/h kan nås på bara 1 640 varv/min. Transmissionen har fyra mekaniska områden för en maximal effektivitet och förarkomfort, med automatiskt byte av växlingsområdena, och den allra första 100 % mekaniska effektöverföringen sker under 10 km/tim, som uppfyller kraven vid tillämpningar med hög dragkraft. Fyra våtkopplingspaket med flera plattor, som monteras på de fyra planetväxelsatserna, ändrar växlingsområdena utan effektavbrott med lika kopplingshastigheter vilket ska garantera en problemfri växling.

Den hydrostatiska pumpen och den hydrostatiska motorn är en enstaka enhet utan högtrycksrör mellan pumpen och motorn. En variabel ställplatta på pumpen skapar olika hastigheter och gör att den fasta hydrostatiska motorn kan fungera i båda riktningarna. Ett exempel på detta är funktionen Active Hold Control där den hydrostatiska motorn eliminerar ingångshastigheten från motorn.

Active Hold Control betyder att traktorn kan förbli stillastående när den stannas i en backe, utan att föraren trycker ner bromspedalen eller drar åt handbromsen. Parkeringsbromsen dras automatiskt åt om den förblir i detta tillstånd i över 45 sekunder.
Istället för fotgasen som finns på Quadtrac-traktorer med powershift-transmissionen, har Quadtrac CVX-modeller en körpedal. I det automatiska läget fungerar fotpedalen som en riktigt körpedal som styr traktorns färdhastighet. Den maximala färdhastigheten kan regleras med tumhjulet och varvtalsområdets knappar på den armstödsmonterade Multicontroller. I manuellt läge fungerar fotpedalen som en vanlig fotgas. Multicontroller omfattar också en kraftöverföringsbrytare, som fungerar parallellt med fram/backväxlingsspaken på vänster sida om rattstången, för praktiska körriktningsändringar på det sätt som föraren önskar utan att behöva släppa ratten. Med Eco Drive-funktionens dubbla handgasreglage kan motorns minimala och maximala varvtal ställas in för att öka effektiviteten och minska bränsleförbrukningen samt motorns sänkningsfunktion som fastställer motorns hastighetsminskning som varvtalet kan gå ner till under belastning.
Traktorn kan tillfälligt stoppas – som vid vägkorsningar – med bara bromspedalen innan den återgår till sin tidigare hastighet när pedalen släppts. Snabb minskning av körhastigheten är möjlig genom att dra Multicontrollern bakåt. Tre olika svarsnivåer för acceleration, hastighetsminskning och modulering av kraftöverföring kan ställas in med Multicontroller-armstödet.

Automatic Productivity Management (APM) är viktig bland operativsystemen för Quadtrac CVX traktorer, som utformats för att säkerställa maskinens effektivitet, oavsett om förarens eller ägarens mål är att minska bränsleförbrukningen eller öka produktionen.
För att minimera slöseri med bränsle samordnar APM motorn och transmissionen med Multicontroller och körpedalen, vilket automatiskt minskar motorvarvtalet till det minsta som krävs för traktorns arbetsbelastning Traktorn kan också användas i manuellt läge, utan APM, med transmissionen som styrs via Multicontroller och motorvarvtalet via fot- eller handgasen.

Medan den etablerade Surveyor-hytten som är monterad på Quadtrac CVX-traktorerna är känd, finns det några nya funktioner på maskinerna som kostnadsfritt medföljer inför introduktionen av CVX Drive-transmissionen. Föraren drar nytta av ett lättjusterat Multicontroller-armstöd, med dubbla gasreglage för inställningar av minimal/maximal hastighet och en något annorlunda Multicontroller-styrspak för att göra det enkelt att använda CVX-transmissionen, information som visas på Case IH-märkets bildskärm på höger A-stolpe. Den visar motorvarvtal, transmissionens målhastigheter framåt och bakåt, aktuell aktiverad målhastighet, aktuell färdhastighet, en parkeringsbroms/friläge/framväxel-/backindikator och vilken hastighet som kommer att väljas om riktningen ändras. På bildskärmen visas även bränsle- och DEF-nivåerna (AdBlue).

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentarer