Martins snygga favorit!

Sveriges mest älskade Volvo BM 810.
Volvo BM 810.
STÖRTSKÖN! Tänk att sitta här och ge full gas på pullingbanan.
Volvo BM 810 har blivit högvilt bland alla som vill ha en traktor som funkar i jordbruket men dessutom går att ha skitkul med på pullingbanan. Killar och tjejer i alla åldrar älskar traktorns turbotjut och skruvvänliga bränslepump.
Det är uppladdning inför premiären i standardtraktorpullingen i Tibro i Västergötland och Martin Thillander varmkör sin Volvo BM 810 från 1976. Den har den välkända sexcylindriga Volvo TD60-motorn. Det mullrar gott och det ryker fint. Detta är en äkta dieselburnare.
– 810:an används som extratraktor i jordbruket här på Sörgården Karlshaga utanför Tibro. Den får dra spannmålslass, röra om i gödsel­behållaren och lite allt möjligt. Jag gissar att det blir en 50 till 60 timmar om året, berättar han.
Traktorn köpte Martin själv för några år sedan i Götene. Det var en kompis som tipsade om den. Ursprungligen är traktorn såld i Skåne av SLMA.
– Jag betalade 18 000 kronor för den men då var snabbväxeln och kraftuttaget havererade. Det tycker jag var ett mycket bra pris.
Snabbväxeln är ju ett sorgebarn på de här traktorerna. I dag är den fixad. Martin fick först tag i en begagnad snabbväxel på skroten i Tidaholm. Den kostade 4 000 kronor. Men den lådan är nu »stelopererad«. Det innebär att snabbväxeln inte kan kan användas.
– Men snabbväxeln behövs ju inte! Det är viktigare att den inte kan gå sönder. Men det kostade 14 000 kronor att få till, berättar Martin.
Kraftuttaget fixade han lätt. Det var en hylsa och gaffel som hade havererat och delarna kostade bara 500 kronor. Kraftuttaget behövs ju när traktorn används i jordbruket.
I dag är hela traktorn omlackad. Martin köpte Volvo BM-färg av Olsson i Ellös. Traktorn hade 700/65-38 Twindäck bak vid köpet och Martin har satt på en rak 4-tums rostfri pipa. Nu låter den gott, kan jag intyga. Den raka pipan funkar som förstärkare. Bränslepumpen på motorn är »lite« påskruvad.
– När jag kör traktorpulling är den skruvad maximalt så klart. Jag skulle tippa att motorn är på 200 hästkrafter då, säger Martin och skrattar.
Traktorns timräknare har snurrat minst ett varv.
– Jag tror att traktorn har gått 10 500 timmar men jag är inte säker. Det kan vara 20 500 timmar också.
Vad gör 810:an till en favorittraktor i traktor­pulling?
– Det är en trogen traktor som håller att dra med. Dessutom är det en populär maskin. Kolla bara hur många som kör på banorna runt om i landet.
Det var faktiskt premiär för Martin på Tibropullingen i somras. Med maximalt skruvad pump och 500 kilo vikter i frontbryggan kom han trea.
– Jag var bara 3 centimeter från andraplatsen så jag är nöjd.
Martin kör på ettan hög och max gas. Lufttrycket i Twindäcken är 0,8 till 0,9 kilo.
– Motorn gav inte upp. Det var fästet som släppte, konstaterar han.
På nästa tävling hade Martin byggt om draget baktill och dessutom gjort en extra viktbrygga. Det gjorde att bakaxeln kunde belastas med ytterligare 500 kilo. I framtiden hoppas Martin att kunna köra ännu mer traktorpulling med 810:an.
– Det är verkligen kul!

Volvo BM 810.
SEXAN! Detta är Volvos lastbilssexa.
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail