Monster-Roy!

Monster-Roy!

Fem trappsteg så är du uppe på kommandobryggan på världens kanske märkligaste traktor. Mastodonten liknar mer ett lokomotiv än en traktor. Eller vad sägs om 600 mullrande hästar, 26 ton och åtta drivande hjul. Thomas och Kenneths powerblogg har kommit till Kanada och Big Roy!

Ska man förstå Big Roy får man gå tillbaka till 1970-talet. Det är mitt under det kalla kriget mellan traktortillverkarna. Det som räknas är hästkrafter, många hästkrafter och mycket vikt. Tillverkarna såg ingen begränsning utan byggde allt större dragare. Steigerfabriken i Fargo, North Dakota, testade trippeltraktorn. Den bestod av tre Steiger Cougar på över 750 hästar. Big Bud i Havre, Montana, byggde 750 hästare och här fanns planer på att specialbygga en gigant på 1 100 hästar. Det som senare blev Big Bud 747.

 

På Versatilefabriken i Kanada var ingenjörerna oroliga att bli ifrånåkta. De fick uppdraget att rita världens största traktor. I all hemlighet tog de fram en ritning på en 600-hästare.

Modell 1080, som den kallades, låg nu klar på skrivbordet och ledningen tog beslutet att bygga den. Kroppsbyggarnas mästare var född. En stor midjestyrd åttahjuling växte fram. Det intressanta med konceptet var att den inte behövde ha dubbelmontage. Det gjorde att den var lättare att transportera på landsvägen än traktorer med dubbel- eller trippelmontage.

Det var en världssensation när Big Roy rullade ut ur fabriken. När den kommer dundrande skakar marken och man kommer att tänka på en dinousarie i sken. Den här traktorn ger vem som helst ståpäls.

När den svänger runt lutar hela härlighetn. Jätten är inte direkt smidig utan ser mer ut som en muskelbyggare som knaprat ryssfemmor i många år. Skillanden är bara att Big Roy är en naturkraft.

Föraren sitter på den främre delen med en otrolig motorhuv framför sig. Den är så stor att det skulle kunna funka som dansbandsgolv. Tro nu inte att motorn finns under huven. Den ligger nämligen i den bakre delen av traktorn. Där kan man också se den grova pipan.

Men hur ser föraren något bakåt? Går det verkligen att koppla redskapenn?

 

Den här traktorn har garanterat världens sämsta sikt bakåt. Problemet löste ingenjörerna med att en kamera baktill. På en monitor i hytten kan föraren se dragkroken och vad som händer baktill. Visst var det smart?

Cumminsmotorn är  en riktig dieselbrännare och den kräver en rejäl tank. Den ligger för övrigt under den stora motorhuven. Nu rymmer tanken 2 100 liter så det kostar om du ska ha full tank.

Vad är bränsleförbrukningen?

– Det är ingen som vet. Vi har inte hittat något redskap som bromsat den, svarade ingenjörerna när traktorn visades upp.

Big Roy blev en skröna direkt när den visades. Ryktet speds över prärien som en löpweld. Däremot blev den ingen succé för Versatile. Tillverkningen kom aldrig i gång. Big Roy blev ensam i sin genre.

 

Den som vill se legenden kan än i dag göra det på Manitoba Agriculture Museum i Austin, Manitoba, Kanada. Är du i närheten får du alltså inte missa den möjligheten.

I dag har Big Roys koncept tagits upp igen. Deutz-Fahr har en åttahjuling som marknadsförs som alternativ till midjestyrda stordragare. Fördelen med åttahjulingen är att den är godkänd att köra på landsväg. Många länder i Europa förbjuder dubbel- och trippelmontage.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentarer