El Mafioso

Fiat 180-90 är toppdraken i Fiats 90-serie från 1980-talet. Nu står traktorn på tomgång och spinner. Ja, den 8,1 liter stora sexcylindriga dieseln kan faktiskt spinna. Detta är en 180 hästars Fiat Iveco. Det är en riktigt bra motor. Den har potential för att ge betydligt mer än 180 hästar om man nu skulle vilja det.
Fiats designavdelning gick till den italienska gurun Pinin Farrina och bad honom designa den nya 80-serien. Det blev en kantig look men jag måste hålla med om att när den kom 1984 var den extremt sportig bland traktorerna.
När jag klättrar upp i hytten och greppar rattväxlarna känner jag mig lite som en Formel 1-stjärna. Två rattväxlar är inte vanligt på traktorer. Den detaljen fick mycket skit av kritikerna men jag tycker fortfarande att det är ganska okej. Rattväxlarna kan ju inte jämföras med en rejäl powershifsspak men det är ett bra försök.
Jag lägger i arbetsväxeln och gasar rejält. Ivecomotorn skickar upp några rejäla rökpuffar och det bär i väg. Jag hoppar upp bland de fyra snabbväxlarna eller powershiftstegen om Fiat vill kalla dem. Motorn svarar fint och det spinnande tomgångsvarvet övergår till ett ilsket morrande. Nu låter motorn hårt och jag kör med fullt skaft. Harven bakom bromsar bra och alla däcken greppar vårbruksjorden helt brutalt.
Det är så här jag minns Fiat 180-90, en dragare som är gjord för långa arbetsdagar med fullt motstånd. Under 1980-talet såg Fiat till att fyrhjulsdriften kom till folket. Den här traktorn har en mycket modern fyrhjulsdrift som det inte ens i dag går att klaga på. Traktorn sålde helt okej och det var en kombination av bra fyrhjulsdrift och ett mycket rimligt pris som lockade traktorförarna. Än i dag går det bra att njuta i en äkta El Mafioso!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *