Ducka! Detta är Baldwin!

Ducka! Detta är Baldwin!

En period var EM Baldwin and Sons, nordväst om Sydney, Australiens enda inhemska traktortillverkare. I Powerbloggen drar Thomas & Kenneth till Australien för att kolla Baldwins rötter. Företaget tillverkade en av världens mest kraftfulla traktorer. Av de cirka 60 Baldwintraktorer som byggdes antas alla fortfarande vara i drift.
Företaget startade 1928 som verkstadsindustriföretag och höll då till i gamla hönshus nära Sydneyförorten Castle Hill. Baldwin and Sons hade gott rykte när det gällde sockerrörsmaskiner. När grundaren, EM Baldwin, blev äldre gick firman gradvis över på hans söner, Frank, Stan och Maurice. Baldwins var bland de första i Australien att behärska tekniken för tillverkning med rostfritt stål och företaget fick flera kontrakt på tillverkning av mat- och dryckesförpackningar.

Ett av dessa kontrakt sades dock upp av familjen, eftersom det stred mot familjens religiösa övertygelse. Som sjundedagsadventister var de mycket bekymrade över användningen av alkoholhaltiga drycker.

1979 ville Frank Baldwin och bolagets ingenjörer utvidga verksamheten och ge sig in i jordbruksbranschen. Man lanserade sin första fyrhjulsdrivna traktor, DM525. Denna midjestyrda traktor var utrustad med tioväxlad mekanisk transmission och drevs av en Cummins KTA 1150 turbodiesel på 18,9 liter och 525 hästkrafter. Den var försedd med USA-byggda Clarkaxlar och slutväxlar.
1982 fick företaget en Australian Design Award för en ännu större modell, DP600. Det producerades också en mindre modell, DM400. Båda modellerna fick Australian Design Awards 1984. DP600-modellen, den starkaste  hjultraktorn i Australien, hade en 600-hästars Cummins KTA 1150-motor och en Allison powershiftsväxellåda. Detta kraftpaket byggdes i 26 exemplar. Minst i Baldwinstallet var DM300-modellen, med ”endast” 290 hästar. Företaget tillverkade egna slutväxlar. Baldwins säljare kunde med rätta påstå: ”För att förlänga axlarnas livstid byggde vi in kylning och oljefiltrering i våra slutväxlar. Så vitt vi vet gör ingen annan tillverkare detta. Det är dyrt men att kyla oljan från en arbetstemperatur på 100 grader till 65 grader gör stor skillnad för komponenternas livslängd.”
På 1980-talet gick företaget mer och mer
över till industri- och gruvutrustning. Även
specialbeställda traktorer fortsatte att rulla ut från fabriken, som flyttades till Sydneyförorten Rooty Hill 1984. Traktorproduktionen upphörde helt i början av 1990-talet.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail